Popplet – tankekartet som virker

Det fins masse tankekart apper der ute. Jeg har prøvd mange av dem, både gratis og betalte. Et av de mer avanserte er kanskje The Brain – men jeg skal ikke ta for meg det programmet nå.

Her er 4 skjermdump fra noen typiske eksempler på tankekart. Ser flott ut, men er det effektivt ifht det som er poenget med et tankekart?

   
     Problemet jeg tar meg i med de fleste tankekart programmene er, at det tar for mye tid. Du skal velge tema, ofte kan man velge mange forskjellige bokser for å sette preg på det som er unikt for den boksen, du skal lage koblinger med masse ulike «greiner» der du må velge tykkelse, farge osv. osv. Det blir rett og slett ineffektivt, tiden går med til helt andre ting enn det å få ut idéene og strukturere disse. Kjenner du deg igjen? Jeg følte at jeg sloss mot programvaren som skulle hjelpe meg – helt til jeg fant Popplet. Det kan nesten se litt barnslig ut eller har noe «Barbie» aktig over seg, men fungerer helt genialt!

Dette et Popplet, en app for iPad eller du kan bruke det i nettleseren på Mac’en din (eller Windows):

  
Du lager ganske enkelt tankebobler ved å dobbeltklikke, drar en linje for å koble – det må egentlig prøves. Å forklare det nytter ikke, for det høres ut som et hvilket som helst annet program.

  
Jeg har benyttet dette i flere ulike sammenhenger. Fra diagrammer og arbeidsflyt, til organisasjonskart, strategi- og foretningsplanlegging. Jeg har også ved flere anledninger brukt det til å gjøre notater på kurs, samt å skrive referat fra møter. Det gir en helt fantastisk oversikt og du føler at du besitter en absolutt kontroll.

Du kan også legge inn bilder, linker, videoer osv i boksene. De kan hentes inn både lokalt og fra feks Youtube. Boksene kan ha ulike farger og du kan legge til kommentarbokser.

   
  

En annen fin ting er, at det er ingen begrensning på arbeidsområdet. Du legger til informasjon, uten å tenke på at du går utover A4 formatet, at det er stående eller liggende.

En popplet kan deles, og flere kan samarbeide i sanntid på samme popplet fra hver sin enhet.

Ta en kikk på denne filmen, og les mer på http://www.popplet.com

Legg igjen en kommentar

